12
augusti, 2019
Toimisto
Kommodorin blogi, Styrelsehörnan

12.8.2019 Tankar efter olyckan på Erstan

Kollisionen på Erstan mellan en segel- och en motorbåt den 3.8 där två personer avled gör oss påminda om båtlivets risker. Vi har inte ännu tillgång till det exakta händelseförloppet vid just denna olycka, men många efterlyser redan högre kompetenskrav för båtförare

Myndigheter och sjöräddningen är inte speciellt intresserade av ett körkort för båtförare eller av mer byråkrati. Orsaken till detta är att teorikunskap inte anses förbättra det som är allra viktigast för en trygg sjöfart, nämligen attityder och respekten för andra båtfarare.

Ett finskt ordspråk säger: ”Man kan inte lära sig simma genom att läsa, man är tvungen att hoppa i vattnet”. Jag anser att samma sak gäller båtfarandet. Lämpligt avstånd, hastigheten på en annan båt, den egna båtens hastighet anpassad till situationen, hur bäst köra om en annan båt, kunna förutse en kryssande segelbåts nästa vända, är för en båtförare viktiga fenomen att kunna bedöma i en livligt trafikerad farled. Inte heller dessa färdigheter lär man sig genom att läsa. Erfarenhet är ”kungen” i det praktiska båtlivet. Bäst lär man sig bedöma situationer under handledning av en erfaren sjöfarare. Ofta är denna erfarna sjöfarare en familjemedlem eller vän, och den erfarenhetsbaserade kunskapen och färdigheten överförs smidigt. Om en nybörjare som båtförare inte har en mentor i den närmaste kretsen är det viktigt att välja den första båten enligt skepparens kompetens och inte efter plånboken.

Kompetens och erfarenhet är ändå inte samma sak som 24/7 kontinuerlig noggrannhet till sjöss. Därför är det viktigt att alla, också mer erfarna skeppare, regelbundet utvärderar sin egen attityd till säkerhet och t.ex. hur kontinuerligt utkik förverkligas i den egna båten. Jag tror, att många har upplevt ”nära på situationer” då en båt plötsligt dykt upp bakom förseglet eller sprayhooden.

Sjöbjörnarna är erfarna och kunniga båtförare. Vi skall föregå med gott exempel och göra sjöfarandet så enkelt och tryggt som möjligt för andra. Säkerhetsrisker uppstår ofta som summan av många små händelser, en sak leder till en annan och plötsligt uppstår stora problem. Ju mer erfaren man är, desto bättre kan man genom sina egna val också förenkla sjöfarandet för andra. Några exempel: när man seglar håller man en kurs som ger utrymme för en annan båt att köra om, man lyfter eller halar inte segel i omedelbar närhet av en livligt trafikerad farled, man gör inga snabba vändor när det inte behövs och själv håller man utkik så att alla manövrar och kursändringar är möjligast övervägda.

Man kan aldrig vara för noggrann när det gäller att hålla utkik eller att kunna förutse situationer!

till svenska Bodil Julin

En kommentar

2 kommentar