
Medlemsansökan
Ansökningstid för medlemskap är varje höst och avslutas den 31.10.
Informationstillfällen om medlemskap ordnas varje år i maj och september. Följ vår information!
Steg i ansökningsprocessen
Bekanta dig med bakgrundsmaterialet
Kriterierna för att bli godkänd som medlem hittar du här.
Kriterierna för en båt som kan godkännas i Sjöbjörnsregistret hittar du här.
Information om inträdes- och årsavgifter finns här.
I ansökan behöver du bekräfta att du har tagit del av och förbinder dig till följande dokument:
Skaffa tre referenspersoner
Kriterier för referenspersoner samt anvisningar för hur du skaffar dem hittar du här.
Registrering av sjöbjörnsbåt i samband med medlemsansökan
När du ansöker om medlemskap ska du samtidigt ansöka om att registrera din båt som sjöbjörnsbåt. För detta behöver du:
- En kopia eller ett foto av en giltig båthandling från din båtklubb (uppslaget med båtuppgifter)
- En kopia eller ett foto av ett aktuellt registrerings- och nationalitetsbevis från Traficom, båda sidor av kortet (båt- och ägaruppgifter)
Dessa bilagor läggs till i båtregistreringsansökan, som du får tillgång till via medlemsansökningsformuläret.
Om du ansöker om medlemskap utan båt av välgrundad anledning (t.ex. pågående båtköp), skriv din motivering i fältet för tilläggsinformation.
Förbindelse till introduktion
När du ansöker om medlemskap förbinder du dig att delta i introduktionen, som ordnas i två delar:
- Första delen i februari–mars i Helsingfors och Åbo
- Andra delen i maj–juni i samband med vårtalko på flera av Sjöbjörnarnas hamnar
Fyll i ansökningsformuläret
Nedan hittar du formulärets frågor samt instruktioner för hur det fylls i.
Själva ansökningsformuläret finns i den grå rutan i sidans kant – det är aktivt endast under ansökningstiden i september–oktober.
[Instruktioner för att fylla i formuläret för årsmedlemskap och båtregistrering]
Uppdateras när ansökningsformuläret för nya medlemmar 2026 är klart.