Kesäkuuta, 2019
Toimisto
Julkiset tiedotteet

Tiedote veneilijöille: Nord Stream 2-maakaasuputken rakentaminen Suomen talousvyöhykkeellä

Nord Stream 2 on 1 230 kilometriä pitkä, Itämeren poikki Venäjältä Saksaan suunniteltu kaksoismaakaasuputkilinja. Putkenlaskualus Pioneering Spirit on aloittanut 18.5.2019 toisen Nord Stream 2-putkilinjan rakentamisen läntisellä Suomenlahdella Suomen 374 kilometrin pituisella reittiosuudella. Putkilinjan asentaminen Suomen talousvyöhykkeellä jatkuu alkusyksyyn asti. Reitin varrella tehdään myös kiviaineksen sijoitustöitä. Toimenpiteet aiheuttavat tilapäisiä navigointirajoituksia alusten suoja-alueilla Suomenlahdella.

Putkilinjan reitti kulkee Suomen talousvyöhykkeellä keskisellä Suomenlahdella noin 20 kilometrin päästä Suomen rannikosta. Alueella työskentelevien Nord Stream 2:n urakoitsijoiden työalusten ympärille asetetaan 500 m:n–1,9 km:n (noin 0,3–1 merimailin) suoja-alueita. Suoja-alueet on sovittu yhteistyössä Suomen merenkulkuviranomaisten kanssa, jotka valvovat töiden toteuttamista. Suoja-alueilla varmistetaan turvallinen merenkulku työalusten läheisyydessä ohi kulkevalle liikenteelle sekä turvalliset työolosuhteet aluksilla työskentelevälle henkilöstölle.

Toivomme veneilijöiden ja muiden merellä liikkujien huomioivan suoja-alueet, jotka ovat tilapäisesti suljettuja muulta meriliikenteeltä. Pyydämme myös seuraamaan tiedotteita navigointirajoituksista reaaliajassa merenkulun keskeisillä tiedotuskanavilla: Tiedonantoja merenkulkijoille, NAVTEX- järjestelmä (Navigational Telex) ja vhf-radio. Putkilinjan suunniteltu reitti on merkitty merikarttoihin.

LUE TIEDOTE VENEILIJÖILLE

Lisätietoja Nord Stream 2-hankkeesta ja putkilinjan rakentamisesta:

Kiitokset yhteistyöstä ja turvallista kesää!

Minna Sundelin
Stakeholder Relations Manager Finland and Estonia

Nord Stream 2 AG, Baarerstrasse 52, 6300 Zug, Switzerland
Tel.    +41 41 414 54 94