07
Februari, 2024
Toimisto
Meddelanden

Infon om att bli Sjöbjörn

Kom med på ett Teams-möte

ti 21.5 kl 18-19.30

för att höra vad Sjöbjörnarna har att erbjuda långfärdsseglare.

Ansökningstiden är på hösten och medlemsansökningar bör vara hos kansliet före 31.10.

Anmäl dig här före den 13.5.

Välkommen!

 

 

22
Januari, 2024
Toimisto
Meddelanden

Båtmässan/Purjehdussatama 11.2 kl 11-12 Sjöbjörnsfamiljens seglatser på Östersjön

Välkomna till att lyssna på familjen Elgs föredrag om att segla i Östersjöområdet. I föredraget bärättas bl.a. hur man kan planera långfärdssegling med familj och utrusta sig för den, med beaktandes av etapper, sevärdheter och övrig aktivitet på land. Vi berättar samtidigt om livet med barn i båten under sommaren, hur en typisk sommardag ser ut och hur matlagning fungera såväl i bleke som i storm. Vi delar även med oss minnen från våra favorithamnar, allt från Sjöbjörnarnas sommarparadis till Östersjöns övriga pärlor. Förhoppningsvis inspirerar föredraget även andra att ge sig ut på upptäcktsfärder med familjen långt ut på Östersjön.

 

08
Januari, 2024
Toimisto
Hallituksen nurkka, Styrelsehörnan

Styrelsearbetet under hösten 2023

Efter semesterperioden sammanträdde styrelsen första gången i september. På sedvanligt sätt gick vi igenom medlemmarnas kommentarer från sommaren och styrelsens egna iakttagelser. Det var glädjande att ingenting framkommit som inte kan redas ut genom en liten diskussion. Samspelet sjöbjörnarna emellan fungerar och när alla spelar enligt reglerna behöver ingen bli uppretad.

Vid mötet konstaterades att än en gång har en mängd större och mindre förbättringar gjorts på öarna, och konstaterats fungera. Här kan nämnas bl.a. den nya östra bryggan på Espskär och förlängningen av bryggan för långsidesförtöjning på Linlandet samt bytet av fönster i lotsstugan på Skrubbö så att de bättre kan stå emot väderförhållandena. Under sommaren framkom också sådant som behövde repareras, bl. a. huvudbryggan på Härjänmaankari och södra bryggan på Irisholm. Under hösten har det läckande taket på seglarstugan på Ådskär reparerats i brådskande ordning. Det är klart att vi varje år kommer att få se allt fler byggnader och konstruktioner som behöver förnyas, och Fastighetskommittén har vid ett separat möte gjort upp en lista för de följande fyra åren, totalkostnaden beräknas till ca 700 000 euro. Vid mötet beslöts efter diskussion att inte köpa en holmfastighet i närheten av Helsingfors som erbjudits Sjöbjörnarna. Styrelsen tackade arbetsgruppen för utmärkt beredningsarbete.

Vi kunde konstatera att sommarens eveneamng hade lyckats utmärkt, störst var naturligtvis Sjöbjörnarnas 90-års sommarfest i Mariehamn, med ca 120 ditseglade sjöbjörnsbåtar. Arrangemangen fungerade fint, och vädergudarna var  gynnsamt inställda. Temaeskadern Nordostpassagen med 12 båtlag lyckades utmärkt, och lokalpressen skrev bra artiklar om eskadern.

Vid följande möte i början av oktober behandlade styrelsen kommunikations- och publikationsfrågor på bred front. Vi diskuterade innehållet i den medlemsenkät som riktats till alla som varit medlemmar i tre år, likaså enkäten Talko 2.1. Planerna för 2024 diskuterades och i fråga om publikationerna planeras inga ändringar jämfört med tidigare år.

Vid mötet beslöt vi att tilldela kommittén för Sjöbjörnarnas 90-årsjubileum Sjöbjörnarnas plakett i guld och ordföranden Taru Rautio Sjöbjörnarnas förtjänsttecken för synnerligen förtjänstfullt arbete föreningen till godo. Utmärkelserna delas ut vid Sjöbjörnarnas 90-årsjubileum den 18.11 i Helsingfors.

Beslöts att sommarfesten under segelsäsongen 2024 hålls i juli på Kifskär.

Vid mötet konstaterades resultaten av de vattenprover som tagits under sommaren. Prover togs i Ångestö, Kifskär samt Ånsören, i år fick vi inget prov från Matgrufvan. Proverna visade att den hygiensika situationen på provtagningsplatserna var utmärkt. Blågröna alger förekom inte och bakteriehalterna översteg inte åtgärdsgränserna vid kvalitetsövervakning av badvatten. Resultaten indikerade inte heller fekaliebaserad nedsmutsning.

Vid mötet togs också upp diskussionerna med Sverigekretsens nya ordförande Heikki Hiekko om Sverigekretsens verksamhet och läget på Särsö och utvecklingsplanen för hamnen.

Vid höstsäsongens tredje styrelsemöte i oktober måste styrelsen säga upp medlemskapet för ett rekordantal medlemmar som inte betalat sina medlems- och/eller båtavgifter.

Budgetutkastet för 2024 diskuterades utgående från kommittéernas förslag. Konstaterades att de planerade investeringarna och allmänna hamnkostnaderna behövde genomgås ännu noggrannare för undvikande av budgetering ”för säkerhets skull”.

I fråga om evenemang kunde konstateras att arrangemangen för jubileumsårets huvudfest var så gott som klara och även de traditionella glöggfesterna genomförs planenligt. Klubbkommittén har också för medlemmarna reserverat privata föreställningar av filmen Stormskärs Maja i Helsingfors och Åbo.

Styrelsen har under hösten diskuterat säkerheten och funktionssäkerheten för webbsidan merikarhut.fi. Nu beslöts att ta i bruk ett nytt brandmursprogram för att skydda webbsidan, och samtidigt flyttas styrelsens material bort från webbsidans operativa sidor till ett Teams-underlag.

Förberedelserna för nästa sommars eskader till Höga Kusten framskrider väl. Eskadern planeras bestå av tre grupper på 15 båtar, som avseglar med tre dagars mellanrum. Förstagångsdeltagare ges förtur och en av grupperna ska enligt planerna riktas särskilt till barnfamiljer.

Årets sista egentliga styrelsemöte hölls i slutet av november. Här behandlades tidtabellen för inval av nya medlemmar och konstaterades att det inkommit 48 ansökningar till ordinarie medlemmar, 4 make/makamedlemmar och 14 unga medlemmar. Urvalet sker i januari och sökandena får besked i månadsskiftet januari–februari. Vid mötet konstaterades också åldersfördelningen bland de båtägande medlemmarna, och det framgick bl.a. att antalet båtägande medlemmar över 70 år i det närmaste hade fördubblats under de senaste tio åren. Den största åldersklassen båtägande medlemmar är 61–65-åringarna, då den för tio år sedan var 66–70-åringarna.

Beredningen av budgeten för 2024 fortsatte. Den största enskilda investeringen är den nya bastun i Skallerhamn. Huvudritningarna som krävs för bygglovet är färdiga och ett första förberedande möte har hållits med byggnadsinspektionen  i Borgå.

Vid mötet behandlades också resultaten av enkäten till den tredje säsongens medlemmar. Allmänt taget kan det konstateras att de som svarat är mycket nöjda med sitt medlemskap. De har kommit väl in i sjöbjörnsgemenskapen, sätter stort värde på våra hamnar och till och med de gemensamma spelreglerna ansågs vara bra och fungerande, vilket illustreras t.ex. av följande kommentar: ”Tydliga regler innebär stressfrihet, för när man följer dem behöver man inte gissa, och allt fungerar utmärkt.” Ett stort tack till alla som svarade på enkäten!

Slutligen fastställde styrelsen reglerna för ”Melina-globen”, som Ilkka Liukkonen donerade till Sjöbjörnarna vid 90-årsjubileet. Vandringspriset fogades till raden av Sjöbjörnspriser.

Totalt sett har det åter varit en livlig höst för styrelsen, det har funnits mycket att diskutera, förbereda och besluta.

För egen del vill jag tacka alla medlemmar för det lyckade 90-årsjubileumsåret. Jag önskar er ett Gott Nytt År och tålamod i väntan på islossningen!

Pete Forssell

Kommodor

 

till svenska: Kate Törnroos

 

04
Januari, 2024
Toimisto
Meddelanden

Annonsera i Sjöbjörnsboken  

Annonsera i vår medlemspublikation – nå 2 700 köpkraftiga medlemmar och deras familjer. 

Merikarhut – Sjöbjörnarna ry är Finlands största förening för långfärdsseglare – en respekterad och aktiv förening som bland annat förvaltar närmare 30 skärgårdshamnar och arrangerar utbildningstillfällen inom båtliv och den marina miljön. 

I maj utkommer det så kallade matrikelnumret som innehåller bl. a medlems- och båtregister samt annat intressant. Publikationen är i flitigt bruk under hela säsongen. 

Din annons publiceras i vår årsbok av hög kvalitet som medlemmarna och deras besättning aktivt använder under hela året och i synnerhet under sommarens seglingssäsong. 

Tryckkostnaderna täckas genom att sälja annonser. 

Annonspriserna är förmånliga: 

  • ¼ sida 330 € 
  • ½ sida 480 € 
  • 1 sida 700 € 
  • uppslag 1300 € 

Deadline för Sjöbjörnsboken är 30.3. 

Se Sjöbjörnarnas mediekort för närmare uppgifter.  

Med vänliga båthälsningar   

Merikarhut Sjöbjörnarna ry 
Janne Impiö 
ansvarig redaktör  

Tilläggsuppgifter: Sjöbjörnarnas kansli, tfn 050 512 7363, info@merikarhut.fi   

 

21
Juni, 2023
Toimisto
Julkiset tiedotteet, Meddelanden

Sjöbjörnarna 90 år – Hundratals sjöbjörnar samlas till sommarfest på Åland

Sjöbjörnarna samlas till sommarfest i Mariehamn för att fira föreningens 90-åriga verksamhet – de olika aspekterna av långfärdssegling accentueras i jubileumsårets aktiviteter

Finlands äldsta och största förening för långfärdssegling, Merikarhut-Sjöbjörnarna rf, startar firandet av sitt jubileumsår med hög profil genom en i Mariehamn arrangerad sommarfest 29.–30.6.

I Marianhamn landstiger i slutet av juni ca 150 båtlag och 350 personer. Största delen av deltagarna seglar med egen båt till Åland. Huvuddelen av båtarna lägger till i Västra Hamnen vid ÅSS gästhamn. En Sjöbjörnsbåt känns igen genom den gröna vimpeln i mastsalingen. Medlemmar kan även anlända till festen på annat sätt än med egen båt. Föreningens alla medlemmar är inbjudna till festen.

Det är möjligt att närmare bekanta sig med Sjöbjörnarnas verksamhet i ÅSS gästhamn i Västra hamnen under det två dagar långa evenemanget.

Huvudevenemanget för föreningens medlemmar arrangeras i Mariepark fredag kväll den 30.6.

Temat för Sjöbjörnarnas 90-års jubileumsår är långfärdssegling, kärnan i föreningens verksamhet. Sjöbjörnarnas kommodor Peter Forssell berättar, att föreningens sommarfester vanligtvis arrangeras i någon av föreningens hamnar, men jämna år brukar sommarfesten firas någon annanstans än i hemknutarna. Därför arrangeras årets festligheter i Mariehamn.

”Den åländska skärgården är en magnifik del av Finland och Mariehamn har en lång tradition inom sjöfarten.”

Sjöbjörnarna har till sitt förfogande tre hamnar på Åland, på Husö, på Jomalö och på Degerö.

”Ölandskapet är i praktiken en för alla medlemmar välkänd seglingsdestination.”

Sjöbjörnarna vill främja långfärdssegling med familjebesättning. Forssell tycker det är viktigt att föreningen under sin 90-åriga historia har kunnat främja utövandet av långfärdsegling genom att erbjuda sina medlemmar skolning och tips t.ex. gällande rutter utanför märkta farleder samt intressanta seglingsdestinationer. Eskaderseglingarna är en årligen återkommande tradition. T.ex. under säsongen 2022 riktade sig eskadern till Rügen i Tyskland och under nästa år är målet Höga Kusten i Sverige.

En väsentlig del av verksamheten är också bevarandet av och beaktandet av miljön.

”Vi uppdaterade i år föreningens miljöprogram. Vi vill vara en föregångare för miljövänlig sjöfart.”

Sjöbjörnarna erbjuder nuförtiden sina medlemmar ett vältäckande hamnnätverk.

”Vi vänder oss till lokala entreprenörer i skärgården i underhåletl av våra hamnar och önskar genom detta stöda en levande skärgård."

Sjöbjörnsbåtarnas gröna vimpel är väl synlig både på havet och i hamnarna.

”Medlemmarna tillbringar mycket tid seglande. Under en normal säsong seglar en sjöbjörnsbåt i medeltal 1000 sjömil och besättningen tillbringar ca 50 dygn i båten under säsongen.”

Tilläggsinformation och intervjuförfrågan:

  • Kommodor Peter Forssell (Sjöbjörnarna rf relaterat) tel. O40 5322 273
  • Taru Rautio, (information gällande arrangemangen i Mariehamn) tel. 040 755 6907

Sjöbjörnarna rf är grundat 1933 och är en uppskattad förening för långfärdsseglare. Sjöbjörnarna idkar aktivt långfärdssegling, med betoning på Östersjöområdet. Föreningen administrerar och sköter närapå 30 hamnar och arrangerar för sina medlemmar utanför själva seglingssäsongen skolningstillfällen som berör båtliv och havsmiljö. Föreningen har ca 2700 medlemmar.

 

27
Januari, 2023
Toimisto
Julkiset tiedotteet, Meddelanden

Annonsera i jubileumsårets Sjöbjörnsboken! 

Annonsera i vår medlemspublikation – nå 2 700 köpkraftiga medlemmar och deras familjer. 

Merikarhut – Sjöbjörnarna ry är Finlands största förening för långfärdsseglare – en respekterad och aktiv förening som bland annat förvaltar närmare 30 skärgårdshamnar och arrangerar utbildningstillfällen inom båtliv och den marina miljön. 

I maj utkommer det så kallade matrikelnumret som innehåller bl. a medlems- och båtregister samt annat intressant. Publikationen är i flitigt bruk under hela säsongen. 

Din annons publiceras i vår årsbok av hög kvalitet som medlemmarna och deras besättning aktivt använder under hela året och i synnerhet under sommarens seglingssäsong. 

Annonspriserna är förmånliga: 

  • ¼ sida 330 €
  • ½ sida 480 €
  • 1 sida 700 €
  • uppslag 1300 €

Deadline för Sjöbjörnsboken är 30.3. 

Se Sjöbjörnarnas mediekort för närmare uppgifter. 

Med vänliga båthälsningar  

Merikarhut – Sjöbjörnarna ry 
Jyri Loikkanen 
ansvarig redaktör 

Tilläggsuppgifter: Sjöbjörnarnas kansli, tfn 050 512 7363, info@merikarhut.fi 

 

23
Mars, 2022
Toimisto
Meddelanden

Sjöbjörnarna fick ny kommodor 

Peter Forssell från Helsingfors har valts till kommodor för Merikarhut– Sjöbjörnarna rf. Valet skedde på föreningens årsmöte den 22.3.2022. Forssell är föreningens 13 kommodor. Mandatperioden är tre år.

Peter Forssell, 53, är en aktiv långfärdsseglare och han har suttit två år i Sjöbjörnarnas styrelse, senast som vice kommodor. Redan som barn började Forssell segla med optimistjolle och numera tillbringar han nästan hela sin fritid i båten på sjön, från tidig vår till sen höst, med Skatudden i Helsingfors som hemmahamn. 

”Sjöbjörnarnas syfte är att främja god sjömanskunskap och båtkultur. Under de senaste åren har medlemsansökningarna till Sjöbjörnarna hållit en glädjande hög nivå. Detta visar att Sjöbjörnarna är en förening som intresserar, men samtidigt att båtlivet ökar i popularitet som fritidssysselsättning och är därför i linje med föreningens syften. För Sjöbjörnarna är det viktigt att skärgården hålls befolkad, att servicen utvecklas och att det finns kunder för skärgårdens företagare”, konstaterar Forssell.  

Merikarhut – Sjöbjörnarna rf grundades år 1933 och är Finlands största förening för långfärdsseglare. Föreningen har ca 2 700 medlemmar, ca 1 200 registrerade båtar och 29 hamnar. Styrelsen består av 12 medlemmar, valda för tre år i sänder. 

Tilläggsuppgifter: Peter Forssell, kommodor, Merikarhut – Sjöbjörnarna rf, tel. 040-532 2273 eller Merikarhut–Sjöbjörnarna rf:s kansli: info@merikarhut.fi

På bilden Peter Forssell, ny kommodor för föreningen Merikarhut –Sjöbjörnarna rf, som främjar långfärdssegling. 

 

18
augusti, 2021
Toimisto
Meddelanden

SKA JAG BLI SJÖBJÖRN?

Kom med på ett Teams-möte ons 14.9 kl 18-19.30 för att höra vad Sjöbjörnarna har att erbjuda långfärdsseglare. Anmäl dig före den 11.9.

Lue tästä merikarhupariskunta Sirkiän ensimmäisen vuoden kokemuksista.

Ajatuksia ensimmäisestä merikarhuvuodesta

Teksti ja kuvat: Petri ja Hanna Sirkiä, S/Y Suerte    

Enpä osannut arvata mitä vuosi 2020 tuo tullessaan, kun syyspimeällä 2019 laadin hakemusta Merikarhuihin liittymiseksi. Vuosi vaihtui normaalisti, mutta sitten alkoi maailmalta kuulua kummia: ihmisiä sairastui kummalliseen tautiin. Ensin Aasiassa, mutta kohta se oli jo meidän kaikkien kotiovilla ja olo oli kuin tieteiselokuvassa.


Kuva: Ånsören

Ensishokista selvittyämme ryhdyttiin pohtimaan mitä sitten tapahtuu? Miten elämä jatkuu pandemian keskellä? Saadaanko se hallintaan, keksitäänkö siihen jokin rokote? Mieleen tuli myös, että pääseekö tänä tulevana kesänä edes normaalisti purjehtimaan, ja jos pääsee, niin pyörimmekö kaikki ympäri Airistoa omissa veneissämme? Vai onko Suomessakin pian ulkonaliikkumiskielto?

Helmikuun alussa tuli Merikarhutoimistolta postia, jota jo hieman odoteltiinkin. Kirjeessä kerrottiin jäsenhakemukseni tulleen hyväksytyksi ja toivotettiin tervetulleeksi yhdistykseen. Kirjettä lukiessa tuumailin, että nyt on ainakin jotakin mitä odottaa, vaikka kevään mittaan muutoin koko maailma laitettiin ns. ”holdiin”.

Maaliskuussa kävimme ensin Turun Forum Marinumissa uusien ”karhunpentujen” perehdytystilaisuuden ykkösosassa kuuntelemassa tarkemmin käytännön asioista ja vastaanottamassa uusien jäsenien MK-materiaalit. Perehdytyksen kakkososa oli tarkoitus toteuttaa perinteisesti kevättalkoiden yhteydessä, mutta talkoot jouduttiin perumaan koronan aiheuttamien kokoontumisrajoitusten vuoksi. Tämä tarkoitti sitten yksityisopetusta ja meillä perehdytys olikin tehokas ja perusteellinen, kun sen suoritti ammattiopettaja varmoin ottein luonnonkauniissa Hummelskärissä. Toimintaperiaatteet ja -tavat tulivat selväksi.

Ihan ensimmäinen karhusaari johon tutustuimme, oli Tammo helatorstaiviikolla, jonka siisteydestä ja viihtyvyydestä venekuntamme oli jo vaikuttunut. Tammosta matka jatkui Ånsöreniin, jonka sisäänajo ensimmäistä kertaa reilulla 10 m/s luoteistuulella ja aallokossa kirkkaassa auringonpaisteessa aiheutti pienen jännitysmomentin, mutta hyvin siitäkin selvittiin, kun viitoitus oli kohdillaan ja sisäänajo-ohjeet selvillä.


Kuva: Ånsörenin pohjoisrantaa

Sittemmin havaittiin, että kaikki saaret ovat toinen toistaan upeampia, kukin omilla tavoillaan. Kaikki siistejä, puhtaita ja hyvin hoidettuja. Panimme iloisina merkille, että jokainen jäsen omalla menettelyllä ja toiminnallaan ylläpitää saarten viihtyvyyttä ja että tämä on kaikille itsestään selvä toimintatapa.


Kuva: Hummelskärissä kalliorinne nousee mastojen tasalle.

Kesän mittaan tutustuttiin tarkemmin neljääntoista eri karhusaareen Saaristomerellä ja Suomenlahdella. Muutamassa käytiin useamman kerran, tavattiin vanhoja tuttuja ja tutustuttiin uusiin ihmisiin. Joka saaressa venekuntamme otettiin ystävällisesti vastaan, vaikka yhtenä gastina toimii saksanpaimenkoiramummo Lara.


Kuva: Lara vahdissa Ånsörenissä.

Sen positiivisen asian koronakesä 2020 toi tullessaan, että todennäköisesti kolusimme kesälomalla enemmän karhusatamia kuin olisi normaalilomalla tullut kierreltyä. Yleensä keula on suunnattu aina Saaristomereltä länsinaapuriin, viime kesänä sitten idän suuntaan.

Syksyn päätteeksi otimme vielä muutaman lomapäivän, jolloin pääsimme tekemään karhusaarikierroksen Ådskär – Hummelskär – Österskär - Härjänmaankari. Ådskäristä lähtiessä olin tyytyväinen, että joku oli keskusteluforumilla tai facebookissa varoittanut Krokskärin itäpuolen länsiviitan painuvan sopivalla virtauksella pinnan alle. Päivää aiemmin tullessamme ensimmäistä kertaa Ådskäriin viitta näkyi hyvin, mutta yöllä voimistuneen itätuulen myötä virtaukset painoivat sen pinnan alle ja viitan näki pois lähtiessä vasta aivan kohdalla ollessaan.


Kuva: Syksyinen Ådskär.


Kuva: Österskär

Moni tapaamamme merikarhu on todennut, että yhdistyksen jäseneksi hakeminen on ollut yksi parhaista, ellei paras päätös, jonka on purjehduselämässään tehnyt. Jo yhden jäsenyyskesän jälkeen tähän mielipiteeseen on kovin helppo yhtyä. Sitä jää ainoastaan pohtimaan, että miksi ei ole hakenut jäseneksi jo aiemmin.


Kuva: Matgrufvanin sisälahti.

Kirjoittaessani tätä talvella 2021 alkaa näyttämään siltä, että kesän purjehduskausi tulee noudattamaan pandemian vuoksi samaa kaavaa kuin viime kesänäkin, mutta hyvin siitäkin selvittiin ja eiköhän selvitä ensi kesänäkin. Meille jäi ennen käymättömiä karhusatamia vielä kotivesillekin, joten taas on jotakin mitä odottaa ensi kesänäkin.

 

12
augusti, 2019
Toimisto
Kommodorin blogi, Styrelsehörnan

12.8.2019 Tankar efter olyckan på Erstan

Kollisionen på Erstan mellan en segel- och en motorbåt den 3.8 där två personer avled gör oss påminda om båtlivets risker. Vi har inte ännu tillgång till det exakta händelseförloppet vid just denna olycka, men många efterlyser redan högre kompetenskrav för båtförare

Myndigheter och sjöräddningen är inte speciellt intresserade av ett körkort för båtförare eller av mer byråkrati. Orsaken till detta är att teorikunskap inte anses förbättra det som är allra viktigast för en trygg sjöfart, nämligen attityder och respekten för andra båtfarare.

Ett finskt ordspråk säger: ”Man kan inte lära sig simma genom att läsa, man är tvungen att hoppa i vattnet”. Jag anser att samma sak gäller båtfarandet. Lämpligt avstånd, hastigheten på en annan båt, den egna båtens hastighet anpassad till situationen, hur bäst köra om en annan båt, kunna förutse en kryssande segelbåts nästa vända, är för en båtförare viktiga fenomen att kunna bedöma i en livligt trafikerad farled. Inte heller dessa färdigheter lär man sig genom att läsa. Erfarenhet är ”kungen” i det praktiska båtlivet. Bäst lär man sig bedöma situationer under handledning av en erfaren sjöfarare. Ofta är denna erfarna sjöfarare en familjemedlem eller vän, och den erfarenhetsbaserade kunskapen och färdigheten överförs smidigt. Om en nybörjare som båtförare inte har en mentor i den närmaste kretsen är det viktigt att välja den första båten enligt skepparens kompetens och inte efter plånboken.

Kompetens och erfarenhet är ändå inte samma sak som 24/7 kontinuerlig noggrannhet till sjöss. Därför är det viktigt att alla, också mer erfarna skeppare, regelbundet utvärderar sin egen attityd till säkerhet och t.ex. hur kontinuerligt utkik förverkligas i den egna båten. Jag tror, att många har upplevt ”nära på situationer” då en båt plötsligt dykt upp bakom förseglet eller sprayhooden.

Sjöbjörnarna är erfarna och kunniga båtförare. Vi skall föregå med gott exempel och göra sjöfarandet så enkelt och tryggt som möjligt för andra. Säkerhetsrisker uppstår ofta som summan av många små händelser, en sak leder till en annan och plötsligt uppstår stora problem. Ju mer erfaren man är, desto bättre kan man genom sina egna val också förenkla sjöfarandet för andra. Några exempel: när man seglar håller man en kurs som ger utrymme för en annan båt att köra om, man lyfter eller halar inte segel i omedelbar närhet av en livligt trafikerad farled, man gör inga snabba vändor när det inte behövs och själv håller man utkik så att alla manövrar och kursändringar är möjligast övervägda.

Man kan aldrig vara för noggrann när det gäller att hålla utkik eller att kunna förutse situationer!

till svenska Bodil Julin

 

18
Oktober, 2018
Toimisto
Meddelanden

På Kryss: Finska Sjöbjörnarna bjuder in

Det finska långseglarsällskapet Sjöbjörnarna hälsar att det snart är sista ansökningsdag för medlemskap. Sällskapet har bland annat tillgång till över 29 hamnar och svajbojar i Finland. Läs mer